Găsirea soluțiilor optime în proiectarea, realizarea, instalarea și mentenanța porților destinate hangarelor pentru avioane presupune un nivel ridicat de inovație, flexibilitate și adaptabilitate în teren, având în vedere condițiile particulare ale zonei de aviație – dimensiuni atipice pentru deschidere și gabarit, frecvența ridicată de utilizare a sistemului de acces, necesitatea unor sisteme de protecție la manipulare speciale, imperativul de reacție promptă la avarie.
Provocarea
Proiectul realizat la Aerodromul Clinceni a constat în dezafectarea portierei vechi – o poartă pliantă în 2 canaturi, cu o greutate considerabilă și antrenată de scripeți cu cabluri, ceea ce prezentase în trecut pericolul de secționare a cablurilor și cădere a porții în gol – și crearea și instalarea unui alt tip de închidere, special pentru hangarele de aviație, dar care să se potrivească la structura halei existente, să respecte toate normele de siguranță și să aibă manevrabilitate dublă, electrică și mecanică, cu sisteme de siguranță speciale, astfel încât să se prevină apariția oricăror incidente ce pot duce la accidente de muncă.
Realizarea
Imediat ce am primit solicitarea pentru proiect, am trimis un specialist EMI în locație pentru o documentare detaliată pe teren, după care departamentul de design și proiecte speciale de la fabrica noastră din Căteasca a elaborat un proiect personalizat, propunând beneficiarului soluția unui sistem de acces tip rulou metalic cu lame pline, cu o dimensiune de 16 metri lățime, montat pe exteriorul halei, cu acționare electrică și manuală, cu transmisie pe lanț și sistem de blocare gravitațional tip parachute, suplimentar, împotriva căderii în gol.
Pentru că hangarul adăpostește între 10 și 15 avioane, am căutat o soluție astfel încât deschiderea porții să nu se facă la interior, ca să nu luăm din spațiul necesar aeroplanelor, ci sistemul de acces să fie montat și manevrat pe exteriorul halei, rulat pe un ax de 16 metri, cu un sistem de protecție foarte solid, pentru ca greutatea ansamblului trece de 3,5 tone. Cu excepția părții electrice, comandată de la producătorul de specialitate, totul a fost realizat la fabrica EMI, cu ajutorul aparaturii speciale din dotare.
Specificul echipamentului furnizat este lățimea foarte mare, ceea ce a ridicat provocări atât pentru transport – a fost necesar un transport agabaritic, camionul standard având cca. 13 metri lungime – cât și pentru manipularea și instalarea lui în site. Realizarea proiectului a fost posibilă datorită echipelor EMI implicate, cu o bogată experiență de concepție, proiectare și șantier, precum și echipamentelor și tehnicilor folosite. De la agrearea soluției cu beneficiarul și până la finalizarea instalării pe teren nu au trecut mai mult de 11 zile.
Impact
Modul în care am răspuns nevoii particulare a acestui beneficiar din domeniul aviației și soluția oferită au vorbit de la sine și rapid în industrie, astfel încât în foarte scurt timp am fost contactați și de alți clienți din domeniu, interesați să-și modernizeze și securizeze sistemele de acces.